Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schrijf van een computer wordt opgeslagen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen functionele cookies, analyse cookies en marketing cookies. Wij maken op onze website slechts gebruik van analyse cookies (Google Analytics). Meer informatie over hoe wij dit doen is beschreven in ons Cookie Statement.

{r.title}

Tasper in gesprek met VodafoneZiggo

Loyale klanten zijn eerder uitzondering dan regel in de huidige tijd. Bij Tasper hebben we nog zo’n klant: VodafoneZiggo. Na een prachtige aanbeveling van Hans Bijl, zijn zij op 1 januari 2009 live gegaan met onze software. Tot op de dag van vandaag is er sprake van een intensieve samenwerking. Eentje die zich kenmerkt door kennis, toewijding en vertrouwen. Robin Weusthof is Projectmanager en vast aanspreekpunt voor deze partij. Aan hem dan ook de eer om in gesprek te gaan met Ruud Wijnberg, Payroll Expert bij VodafoneZiggo.

Wat was voor jullie de aanleiding om flexibele arbeidsvoorwaarden te introduceren bij VodafoneZiggo?
“In die tijd was het nog Ziggo. We waren net ontstaan uit een fusie van een viertal bedrijven: @Home, Casema, Multikabel en Quicknet. Vanwege die fusie moest er een nieuwe cao komen. Hierbij was al snel besloten dat het uitgangspunt keuzevrijheid zou moeten zijn. Mensen moesten zelf kunnen beslissen wat ze met hun eigen geld wilden doen. We waren een van de eerste bedrijven die geen vakantiegeld meer kenden in de traditionele vorm. Toen in 2009 alles conform cao werd geïmplementeerd, werd het vakantiegeld uitbetaald als Benefit Budget. Daarmee konden en kunnen alle medewerkers in Benefit Plaza (de Benefit Manager red.) hun eigen arbeidsvoorwaarden kopen.”

 

“DE DOOD IS NIET TE PLANNEN, DUS DAAR KRIJG JE NOG BUITENGEWOON VERLOF VOOR. DE REST WORDT ALS PERCENTAGE OPGENOMEN IN HET BENEFIT BUDGET.”

 

Dat was behoorlijk vooruitstrevend voor die tijd lijkt me?
“Klopt. We waren een van de eersten die het vakantiegeld afschaften en daar een Benefit Budget tegenoverstelden. Daarnaast werden de wettelijke en bovenwettelijke dagen in geld uitgekeerd en werd de jubileumuitkering bovendien afgeschaft om daar vervolgens een percentage voor uit te keren. Eigenlijk werden alle planbare verloven als een percentage opgenomen. Alleen voor overlijden kreeg je nog buitengewoon verlof; de dood valt immers niet te plannen. We hebben gaandeweg zoveel mogelijk artikelen in het systeem gezet, waardoor het voor iedereen mogelijk was om voorwaarden fiscaal uit te ruilen. Binnen de ±25% bestedingsruimte die mogelijk was, kon iedereen eigen keuzes maken.”

Hoe zijn jullie bij tasper terecht gekomen?
“Hans Bijl heeft het Benefit Budget geïntroduceerd bij Ziggo. Hij kwam van Ordina, die al klant was bij Tasper. De flexibele arbeidsvoorwaarden waren toen net in opkomst en er waren nog niet veel aanbieders op de markt. De positieve ervaringen van Hans hebben ertoe geleid dat wij met Tasper om tafel zijn gegaan. Vrijwel alles wat wettelijk mogelijk is, zit nu in ons pakket. Dat was en is voor ons echt een pré. ”

Robin vult hierop aan: “Naast de Benefit Shop, waar de flexibele arbeidsvoorwaarden gekozen kunnen worden, zijn er nog twee modules beschikbaar. Kostendeclaraties en urendeclaraties. Hierin kunnen medewerkers kosten en uren opvoeren in de Benefit Plaza. Bijvoorbeeld een etentje met collega’s of gewerkte overuren. Het systeem is daardoor allesomvattend en biedt een goed overzicht waar de medewerkers recht op hebben.”

 

“WE ZIJN NU HET HELE JAAR DOOR MET ELKAAR IN GESPREK OM HET BESTE UIT DE SAMENWERKING EN DE SOFTWARE TE HALEN.”

 

Wat heb je in de afgelopen jaren zien veranderen? Zowel op het gebied van flexibele arbeidsvoorwaarden als in het algemeen. En natuurlijk in de samenwerking met tasper.
“Op het gebied van arbeidsvoorwaarden hebben wij, als de mogelijkheid zich voordeed, zaken uitgeruild. Een goed voorbeeld hiervan is de werkkostenregeling. Als wij de keuze hebben om het naar de fiscus te brengen of aan de medewerkers te geven, kiezen we natuurlijk voor die laatste optie.”

“Wat de samenwerking met Tasper betreft zijn we echt gegroeid. In het begin was het behoorlijk vrijblijvend qua aanpassingen en oplevering. Robin kan zich deze begintijd ook nog heel goed herinneren: “Het was echt ‘oude jongens krentenbrood’. Ik kon Ruud bij wijze van spreken in het weekend bellen om te vragen of er nog wat moest gebeuren. Dat is wel echt verleden tijd. Ziggo heeft dat geprofessionaliseerd en wij zijn daarin meegegroeid. Er worden nu afspraken gemaakt en er wordt ook projectmatig gewerkt; dit moet er gebeuren en dan moet het opgeleverd worden. We zijn nu het hele jaar met elkaar in gesprek, terwijl we vroeger meer redeneerden vanuit de verschillende maatwerkonderdelen.” Ruud vult aan: “Toen we starten, hadden we zo’n 2500 medewerkers in de Benefit Plaza, inmiddels hebben we meer dan 7000 medewerkers die er gebruik van maken. Dan is het ook nodig om verder te professionaliseren. We zijn er beiden sterker uitgekomen. We weten wat we aan elkaar hebben. De korte lijnen zijn gebleven, waardoor we nog steeds snel kunnen schakelen wanneer er issues zijn. Dat is fijn.”

Wat vind je typerend voor Tasper?
“De flexibiliteit en professionaliteit. Na de verschillende fusies moesten er de nodige aanpassingen doorgevoerd worden en Benefit Plaza moest opnieuw worden ingericht. De fusie met UPC en uiteindelijk de joint venture met Vodafone had ingrijpende gevolgen voor onze salarisadministratie; de onkosten werden via finance betaald en er moesten afspraken gemaakt worden met de belastingdienst. Allemaal zaken waarin zij hebben meegedacht. De hele salarisadministratie is vorig jaar in 4 maanden bij ons in de systemen gezet. Dat doen ze gewoon ‘even’, terwijl een groter bedrijf daar minstens een jaar voor uit zou trekken.”

“Een ander voorbeeld was een crash bij ons op de server. De paniek brak intern uit, want wat moest er gebeuren? Wij hadden contact, keken hoe we dit probleem het beste op konden lossen en handelden daar ook naar. Binnen twee telefoongesprekken was het opgelost. Er wordt nooit met een vinger naar de ander gewezen. Dat is wat mij betreft echt typerend voor onze samenwerking.”

Robin is trots op die samenwerking. “Die professionalisering hebben we als bedrijven meegemaakt, maar uiteindelijk is het een samenspel tussen ons geweest om alles te implementeren. We hebben een matrix waar alle regels in staan. Het is de basis voor de hele Benefit Plaza. Iedere keuze die gemaakt kan worden staat in deze matrix. Aangezien het nogal wat uitleg kost om deze matrix te kunnen lezen, zijn Ruud en ik bijna de enige die dit kunnen. We blijven, mede hierdoor, dus steeds bij elkaar terugkomen.”

 

“DE MENSEN BINNEN TASPER ZIJN DONDERSGOED OP DE HOOGTE WAAR HET NOU ÉCHT OM GAAT IN DE WERELD VAN ARBEIDSVOORWAARDEN.”

 

Hoe zou je Tasper omschrijven?
“Het is een klein, flexibel bedrijf, waar de mensen dondersgoed op de hoogte zijn van waar het nou écht om gaat in de wereld van arbeidsvoorwaarden. In de afgelopen 10 jaar hebben ze ook zeker een professionaliseringsslag gemaakt. Zonder in te boeten op kennis, kwaliteit en flexibiliteit. Dat is in deze tijd toch wel een complimentje waard.”

 

“Alles wat wettelijk gezien mogelijk is, zit in ons pakket.”