Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schrijf van een computer wordt opgeslagen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen functionele cookies, analyse cookies en marketing cookies. Wij maken op onze website slechts gebruik van analyse cookies (Google Analytics). Meer informatie over hoe wij dit doen is beschreven in ons Cookie Statement.

{r.title}
NUON
Terug naar het overzicht

NUON

De medewerkers van Nuon regelen hun eigen arbeidsvoorwaarden sinds een aantal jaren via de Benefit Manager en de module Benefit Shop. De veelzijdige applicatie van Tasper is gekoppeld aan de reeds bestaande HR-systemen. Nuon HR-specialist Salary Control David Brink is tevreden over de Benefit Manager en over de keuze om met Tasper in zee te gaan: ‘De applicatie heeft gebracht en brengt nog steeds waar we deze oplossing ruim zes jaar geleden voor hebben aangeschaft. Inzicht en gebruikersgemak voor de medewerkers en flexibiliteit en controle voor HR en Payroll.’

Nieuwe cao vergt nieuwe oplossing

David is in 2011 in dienst getreden bij Nuon. Op dat moment was de implementatie van de Benefit Manager in volle gang. Hij was niet betrokken bij de keuze voor Tasper, maar weet nog wél wat de aanleiding was om voor de softwarespecialist uit Deventer te kiezen: ‘De aanleiding kwam voort uit de aanpassing van de cao rond 2011. En dan specifiek het Individueel Keuze Budget (IKB) binnen de cao. Het aantal bronnen waaruit het totaalbedrag voortkomt is toegenomen. Ook de keuzes die medewerkers met hun individuele budget kunnen maken werden uitgebreid. En daar zat de moeilijkheid in.’

Actuele gegevens op individueel niveau

‘Het budget van medewerkers moet maandelijks op individueel niveau én op basis van actuele gegevens worden berekend. Om dat in onze systemen voor elkaar te krijgen moesten we veel aanpassingen door laten voeren. Dat zou ook veel meer onderhoud gaan vergen,’ vertelt David. ‘Mijn toenmalige manager kende Tasper vanuit zijn periode bij ABN AMRO. Na meerdere oplossingen te hebben bekeken heeft onze projectgroep gekozen voor Tasper.’

Gebruikersgemak als uitgangspunt

‘De specialisten van Tasper hebben uiteraard gezorgd voor de reguliere doorontwikkeling van de applicatie. Bovendien heeft Tasper rond 2014 samen met Nuon onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de gebruikerservaring te verbeteren en te blijven voldoen aan de aangescherpte wensen van medewerkers. Dat heeft geleid tot de implementatie van een sterk verbeterde Benefit Manager in 2015.’

Intuïtieve oplossing, minder supportvragen

‘De migratie naar de nieuwe look en feel heeft een aantal maanden in beslag genomen en nogal wat voeten in aarde gehad’, geeft David aan. ‘Met als resultaat optimaal gebruikersgemak. Er is een intuïtieve oplossing gerealiseerd die werkt als een webshop. Als de medewerker iets niet goed dreigt te doen vertelt de applicatie precies wat dat is en waarom het niet goed gaat. We horen van medewerkers dat ze hier erg tevreden over zijn.’ Volgens David is het resultaat hiervan ook duidelijk zichtbaar op zijn afdeling: ‘We ontvangen weinig tot geen supportvragen. Zowel van medewerkers die hier al lang werken als van relatief nieuwe collega’s.

Gemakkelijk bijsturen

‘Naast het gebruikersgemak is een belangrijke voorwaarde dat wij voor de salarisverwerking de juiste informatie ontvangen. En ook dat gaat goed.’ Om te controleren of data-uitwisseling heeft plaats gevonden maakt David gebruik van logfiles. Zo kan hij direct beoordelen of een koppeling zijn werk heeft gedaan. ‘Waar nodig kan ik als super-user ook in de data nog gemakkelijk bijsturen. De Benefit Manager is een efficiënt systeem met veel voordelen voor onze HR-organisatie.’

NUON

'Een Benefit Shop in ons HR-systeem realiseren is duur en
vergt veel onderhoud. Tasper maakt het simpel voor ons.’

David Brink  |  HR specialist Salary Control

Security

Ten tijde van de implementatie van de doorontwikkelde Benefit Manager (2015) heeft moedermaatschappij Vattenfall een grootschalige controle laten uitvoeren op de bestaande IT systemen. Dit om te bepalen of het aan de data- en security eisen voldoet. Vattenfall heeft hiervoor een externe partij in de arm genomen. Ook de applicatie van Tasper is onderworpen aan penetratietests en heeft deze tests met glans doorstaan.

Compensation & Benefits

‘Werknemers krijgen via de applicatie inzicht in de samenstelling van hun arbeidsvoorwaardenpakket. Dit kunnen zij aanpassen aan hun persoonlijke wensen. Via de software krijgen wij snel inzicht in de daadwerkelijke keuzes en mede op basis hiervan kunnen wij het arbeidsvoorwaardenbeleid aanpassen.’ - Marcella Schokker, Specialist Compensation & Benefits.