Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schrijf van een computer wordt opgeslagen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen functionele cookies, analyse cookies en marketing cookies. Wij maken op onze website slechts gebruik van analyse cookies (Google Analytics). Meer informatie over hoe wij dit doen is beschreven in ons Cookie Statement.

{r.title}
Wie ontwikkeling verwacht van medewerkers, zal zelf ook in actie moeten komen

Wie ontwikkeling verwacht van medewerkers, zal zelf ook in actie moeten komen

 

UITKOMSTEN DIGITALISERINGS-ONDERZOEK VERTELLEN ANDERS
Uit het HR digitaliserings-onderzoek dat Berenschot en CHRO Community jaarlijks afnemen, kwamen verrassende cijfers naar voren. Althans; verrassend als je bedenkt dat vrijwel elke organisatie tegenwoordig roept ‘iets te doen aan employee experience’. Wat dat ‘iets’ dan precies is, blijft de vraag. Meegaan met de tijd en investeren in digitalisering is het vrijwel zeker niet. Slechts 33,7% van de organisaties heeft aangegeven dat employee experience de belangrijkste reden voor investering in HR technologie is. Zonde! Er is vandaag de dag door middel van de juiste technologie zoveel meer uit bestaande én nieuwe medewerkers te halen.


MATIGE ONTWIKKELING
Even terug naar het onderzoek. Het doel van dit onderzoek is namelijk het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van HR technologie. Prekend voor eigen parochie is ‘ontwikkeling’ met 33,7% niet echt aan de orde. 77% investeert omwille van efficiency, 65% in het kader van betere ondersteuning en 63% met het oog op kwaliteitsverbetering. Allemaal zaken waar geen enkele medewerker beter van wordt. Want is het digitaliseren van verouderde processen een ontwikkeling te noemen? Zitten medewerkers écht te wachten op een gedigitaliseerd formulier? Of zouden ze liever een mobiele app hebben waarmee ze 24/7 hun aanpassingen, declaraties en uren door kunnen geven? Aan die behoefte voldoet op dit moment slechts 7,7% van de werkgevers. Tijd voor echte ontwikkeling dus.


WIN-WIN
Als we vervolgens de cijfers onder ogen krijgen op welke onderdelen binnen de employee experience de digitalisering zich richt, stemt ons dat iets vrolijker. 58,7% van de organisaties zet in op employee services. Daar dragen wij met onze Benefit Manager natuurlijk mooi aan bij. De treurige 2,2%, 10,9% en 0% van de organisaties die in diezelfde volgorde aan pre-boarding, onboarding en exit doen, is bijna lachwekkend. Zeker als je bedenkt dat organisaties allemaal enorm veel moeite moeten doen om het juiste personeel te vinden. Ze zouden zichzelf verplicht moeten stellen om deze zaken tot in finesse te beheersen. Niet alleen is pre-boarding en onboarding van deze tijd, prettig voor nieuwe medewerkers en efficiënt, het zorgt tevens voor verkorting van de inwerkperiode en dus een snellere tijd om tot volledige productie te komen. Een klassiek gevalletje: win-win.


DIT KAN ECHT NIET MEER
Hans van de Spek (senior consultant Berenschot) is er duidelijk over: “Wie op zoek is naar medewerkers met 21ste-eeuwse vaardigheden en kennis van hedendaagse technologie, zal zelf ook in actie moeten komen. Want vragen om het CV en motivatie op te sturen naar een postadres kan echt niet meer.”

 

Terug naar het overzicht