Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schrijf van een computer wordt opgeslagen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen functionele cookies, analyse cookies en marketing cookies. Wij maken op onze website slechts gebruik van analyse cookies (Google Analytics). Meer informatie over hoe wij dit doen is beschreven in ons Cookie Statement.

{r.title}
"Tasper is een heel belangrijk deel van mijn leven" - Met ruim 17 jaar dienstverband behoort Martijn Klep tot de basis

"Tasper is een heel belangrijk deel van mijn leven"

MET RUIM 17 JAAR DIENSTVERBAND BEHOORT MARTIJN KLEP TOT DE BASIS

Zeventwintig, geen kinderen, samenwonend in de binnenstad van Groningen en een frequente bezoeker van restaurants en kroegen. Dat klinkt alsof hij het ultieme studentenleven leidde, maar niets was minder waar: overdag werkte hij keihard als accountspecialist bij een grote uitzendorganisatie (nu een zeer tevreden klant van Tasper). Work hard, play hard dus. In 2001 maakte hij via de toenmalige salesmanager kennis met Tasper en stond zijn leven tijdelijk op de kop. Groningen werd ingewisseld voor Zwolle en een nachtje doorhalen in de kroeg werd verruild voor nachten doorhalen op kantoor. “Dagen van 14 uur waren zo ongeveer de standaard en de nacht werd daar regelmatig aan vastgeplakt. Mooie tijden als je er nu op terugkijkt, maar op dat moment hebben we het vaak vervloekt. We wilden het werk altijd klaarkrijgen en dat lukte in de meeste gevallen ook. Nog steeds. Het is typerend voor onze manier van (samen)werken.”


“WAT IN DIE TIJD HEEL VOORUITSTREVEND WAS,
IS MET DE HUIDIGE WETENSCHAP NATUURLIJK WAANZIN.”


DISKETTE MET VOORBLAD
Er is veel veranderd in de afgelopen 20 jaar. Zeker op het gebied van digitalisering zijn de veranderingen niet op twee handen te tellen. “De eerste applicaties werden gemaakte in Excel. Vervolgens kwamen de Windows-applicaties, direct gevolgd door de web-applicaties. Van applicaties op locatie bij de klant tot een professionele SaaS omgeving. Van het invullen van formulieren, tot de combinatie van papier en diskettes tot een volledige digitale omgeving waar geen papier meer aan te pas komt.” Terugkijkend kan hij concluderen dat er heel veel stappen zijn gezet. “We kenden applicaties die ondersteund werden door een papierstroom. Dan moest je een voorblad uitprinten waar een aantal gegevens opstonden, hier moest een medewerker vervolgens bewijsstukken (bijvoorbeeld een betalingsbewijs) aan vastnieten en het geheel vervolgens opsturen naar HR. Waanzin als je daar nu aan terugdenkt. Maar voor die tijd was het heel vooruitstrevend.”

MENEER DE PROJECTLEIDER
Dat was de tijd dat hij verantwoordelijk was voor de projecten. Samen met zeven anderen draaiden ze Tasper. Ieder verantwoordelijk voor zijn eigen deel. Niet lang na zijn indiensttreding werd hij senior projectleider. Hij nam de nieuwe projectleiders onder zijn hoede en zorgde ervoor dat alles gesmeerd liep.


“IN ONS HUIDIGE FRAMEWORK ZIT ALLE LOGICA
EN ERVARING VAN DE AFGELOPEN 20 JAAR.”

 

U RIEP, WIJ DRAAIDEN
“Onze maatwerk software was ook typerend voor onze dienstverlening destijds. “U roept, wij maken” was in die tijd de standaard. Met als gevolg dat elke ontwikkelaar een eigen project had en een applicatie van scratch af aan opbouwde. Helemaal niet efficiënt en zeker niet toekomstbestendig. Daar zijn we dus vanaf gestapt. Vandaag de dag doen we alles vanuit een standaard. Ons framework is de basis voor elke applicatie. Hierin zit alle logica en ervaring van de afgelopen 20 jaar. Daar bovenop ligt een klantlaag en heeft iedere klant een eigen database. Vanuit de database kunnen we alles regelen. Wil een klant iets speciaals, dan kijken we hoe we dat kunnen vertalen naar een standaard functionaliteit, zodat andere klanten er ook gemak van kunnen hebben. Wie zegt dat standaard inlevert op flexibiliteit heeft nog nooit met ons gewerkt. Geen enkel arbeidsvoorwaardenpakket is hetzelfde, dus dat wordt altijd op maat ingericht. De huidige tijd vraagt om gebruikersgemak en snelheid. User experience en performance zijn key. Deze onderwerpen zijn het uitgangspunt van onze ontwikkelaars. Daarnaast is veiligheid erg belangrijk natuurlijk. Wij verwerken heel veel persoonsgegevens en dat vraagt om de juiste bescherming.”


“TEGENWOORDIG SPREEK IK EEN AARDIG WOORDJE ‘ONTWIKKELEN’.
MIJ HOUDEN ZE NIET MEER VOOR DE GEK.”

 

ONTWIKKELTAAL SPREKEN
In 2010 werd hij gevraagd om de rol van delivery manager te vervullen. Dat betekende dat hij naast de projectleiders ook de ontwikkelaars aan zou sturen. Dat verliep niet meteen vanaf de start soepel “Er zaten wel wat haken en ogen aan, want ik heb geen technische achtergrond. Het kwam weleens voor dat er een geintje uitgehaald werd. Ach, door schade en schande wordt men wijs en ondertussen spreek ik een aardig woordje ‘Ontwikkelen’. Mij houden ze niet meer voor de gek.”

HERNIEUWDE INZICHTEN
“In 2016 zijn er intern een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd, waardoor we weer volledig up en running zijn. Inclusief hernieuwde ondernemersdrift, energie en ambities. We willen de markt veroveren met onze kennis en software. De Benefit Shop is altijd de motor geweest waar we op hebben gedraaid en dat is mooi, maar we kunnen veel meer. We houden van de interactie tussen werkgever en werknemer, hierbij gaat onze voorkeur uit naar de wat complexere processen. Daar maken we graag oplossingen voor. Dat geven we ook altijd mee aan bestaande klanten. Hierdoor snijdt het mes voor ons aan twee kanten; enerzijds bieden we een service aan onze klant en anderzijds levert die kennis ons weer nieuwe inzichten en mogelijk nieuwe producten op.”


MENEER DE DIRECTEUR
In datzelfde jaar is er eveneens een wijziging in zijn functie gekomen. “Rodney nam het ontwikkelteam weer onder zijn vleugels en ik werd baas projecten, sales & consultancy. Eigenlijk dus het aloude ‘Manusje van alles’. Begin 2018 is er uiteindelijk besloten om toch ook het ontwikkelteam weer mijn verantwoordelijkheid te maken. Rodney zou hierdoor de vrijheid krijgen om de organisatie in goede banen te leiden. Om de grote lijnen uit te zetten, de stip op de horizon te bepalen en daar gezamenlijk invulling aan te geven. Met elkaar zijn we bezig om daar een goede vorm in te vinden. En tot op heden bevalt dat prima.”

SPRINTJE
Dat iedereen steeds beter op elkaar ingespeeld raakt, blijkt wel uit het feit dat ze de werkwijze drastisch hebben omgegooid. “Onze projecten deden we volgens een traditionele waterval methode. Dit houdt in dat je gaat ontwerpen en vervolgens gaan bouwen en inrichten. Tussendoor is er geen ruimte om bij te stellen. Pas bij oplevering worden eventuele gebreken opgemerkt, met alle gevolgen van dien. In de agile manier van werken zoals we nu doen, ga je ook ontwerpen, maar ook direct bouwen en inrichten. Dit gebeurt in zogenaamde sprints, tussentijdse opleveringen worden aan klanten gepresenteerd in de vorm van een demo. Hierdoor heeft de klant de mogelijkheid om tussendoor bij te sturen. Dat werkt voor alle partijen heel fijn en voorkomt veel teleurstelling, tijd & extra kosten.


“IK HEB STERK HET GEVOEL DAT WE DE KOMENDE JAREN NOG WAANZINNIG
GAVE PROJECTEN GAAN DRAAIEN. DAAR WIL IK GRAAG EEN BIJDRAGE AAN LEVEREN.”

 

ZÓ TROTS
Terugkijkend op successen van de afgelopen 20 jaar staat het binnenhalen van ABN AMRO met stip op één. “We waren door het dolle heen toen we in 2006 hoorden dat zo’n grote organisatie voor zo’n kleine club uit Deventer koos. Dat was echt een heel belangrijke stap voor Tasper. Trots als een pauw. Nog steeds.” Een andere belangrijke stap was het professioneel vormgeven van de Benefit Manager. Met behulp van verschillende UX-designers hebben we een intuïtieve applicatie ontwikkeld. Iedereen die hem opent snapt meteen wat er moet gebeuren. Dat is ook echt een heel belangrijke stap geweest. Vooruitblikkend op de toekomst kan hij kort zijn: “We zijn nu enorm aan het zaaien. Ik heb een heel sterk gevoel dat we de in de komende jaren nog waanzinnige gave projecten zullen gaan draaien. Daar wil ik graag mijn bijdrage aan leveren, want ik ben nog lang niet klaar bij Tasper.”

Terug naar het overzicht