Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schrijf van een computer wordt opgeslagen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen functionele cookies, analyse cookies en marketing cookies. Wij maken op onze website slechts gebruik van analyse cookies (Google Analytics). Meer informatie over hoe wij dit doen is beschreven in ons Cookie Statement.

{r.title}
5 generaties op de arbeidsmarkt: hoe werkt dat nou?

5 generaties op de arbeidsmarkt: hoe werkt dat nou?

EEN VAST CONTRACT, UITDAGEND WERK OF FLEXIBELE BELONING: ALLES OVER HET VINDEN & BINDEN VAN 5 GENERATIES OP DE ARBEIDSMARKT
Wanneer je vandaag de dag op zoek bent naar nieuwe mensen voor je organisatie, kom je al snel terecht in de ratrace voor nieuw talent. De aangetrokken economie biedt niet alleen maar voordelen. Nieuwe mensen, vooral jonge mensen, zijn lastig te krijgen. Leggen ze de lat zo hoog? Valt mee. Het ligt eerder aan het feit dat organisaties nog steeds op dezelfde, weinig creatieve manier hun nieuwe lichting aan proberen te trekken. Wat voor de babyboomers belangrijk is, is dat voor Generatie Z zeer zeker niet meer. Verdiep jezelf in het talent dat jouw organisatie moet vertegenwoordigen en we beloven: het is de moeite meer dan waard!

SALARIS, VAST CONTRACT EN WERKSFEER
De gemiddelde vacaturetekst behelst ongeveer het volgende: marktconform salaris, gezellig team, mogelijkheid om flexibel te werken en (ze bestaan echt nog) deelname aan het fietsplan. Nou, daar kan je mee thuiskomen anno 2018. Wat willen mensen nou echt? Gemiddeld gezien bestaat de top drie uit: salaris, vast contract en werksfeer. Ga je echter kijken naar opleidingsniveau, dan ziet de werkelijkheid er iets anders uit. Hoe hoger opgeleid, des te onbelangrijker de eerste twee zijn. Zo worden vmbo’ers gelukkig van een vast contract, terwijl slechts 30% van de wo’ers dit belangrijk vindt. Zij hebben liever inhoudelijk interessant werk. Hbo’ers daarentegen vinden de werksfeer een belangrijke factor. Goed om te weten wanneer je nieuwe mensen aan je organisatie wilt binden.

EIGEN WENSENPAKKET
Naast de gemiddelde voorkeuren o.b.v. opleiding, valt er ook veel te personaliseren op het gebied van leeftijd. Vanaf 2020 zullen er maar liefst 5 generaties werkzaam zijn op de arbeidsmarkt. En ja, deze hebben allemaal hun eigen wensenpakket. Hoe je deze kunt benaderen en aan je kunt binden? Met de juiste arbeidsvoorwaarden natuurlijk! We zetten ze even op een rij voor je. 

  • Babyboomers | 1940-1955
    Een generatie waarvan een groot deel al met pensioen is. Zij hechten waarde aan traditionele manieren van beloning via functie- en salarisschalen. Daarnaast stellen ze veel prijs op een vast contract, inkomenszekerheid en een goede pensioenregeling.

    Benaderen & Binden
    De babyboomers houden van persoonlijk contact. Het liefst 1-op-1. Daarnaast is het een generatie die zich graag goed voorbereid. Een vacature met alle ins-en-outs werkt daarom het beste voor deze generatie. Om deze doelgroep te binden aan je organisatie zal je als werkgever met een solide pakket aan arbeidsvoorwaarden moeten komen. Vast contract? Check! Marktconform salaris? Check! Pensioen? Check! ‘Leeftijdsdagen’? Check!

  • Generatie X | 1955-1970
    Bereiden zich veelal voor op de laatste carrièremove voor zij met pensioen kunnen. Ze vinden zekerheid in inkomen belangrijk en verwachten een salaris dat past bij hun senioriteit.

    Benaderen & Binden
    Ook generatie X is nog van de oude stempel als het gaat om benadering. Zij hebben het liefst persoonlijk contact, al mag dit ook via mail. Laat als werkgever duidelijk zien welke stappen er nog te nemen zijn. Én natuurlijk welke beloning er bij de functie hoort.
    Om ze aan je organisatie te binden is het belangrijk dat je deze groep op waarde schat. Ze hebben veel kennis en willen die graag inzetten voor de organisatie. Daartegenover staat wel een functietitel met ‘senior’ en een bijbehorend salaris. Zelf een keuze kunnen maken in hun arbeidsvoorwaarden is voor deze doelgroep al een luxe die ze niet snel eerder hebben ervaren.

  • Pragmatische generatie | 1970-1985
    Een generatie die werk en privé in balans wil hebben. Zij zijn de eerste generatie die geld inleveren voor meer vakantiedagen. Daarnaast willen ze flexibel kunnen werken en vinden ze een variabel contract en beloningsysteem heel normaal.

    Benaderen & Binden
    Hun naam zegt het al: de pragmatische generatie is van het type ‘handen uit de mouwen’. Ze willen duidelijk zien wat een werkgever te bieden heeft op het gebied van flexibel werken en secundaire arbeidsvoorwaarden. Maak het persoonlijk, dat vindt deze generatie prettig.
    Om deze generatie aan je organisatie te binden kan je niet meer aankomen met het fietsplan. Tenzij het natuurlijk onderdeel is van het keuzebudget. Dat laatste zegt genoeg; de pragmatische generatie wil zelf kiezen. Om een goede balans tussen werk en privé te realiseren zal de een bijvoorbeeld kiezen voor meer vakantiedagen, terwijl de ander liever de mogelijkheid heeft om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken.

  • Generatie Y | 1985-2000
    Deze generatie worden ook wel screenagers of millenials genoemd. Ze willen zich volop ontwikkelen en verwachten variabele beloning en waardering. Ze werken graag ‘met’ in plaats van ‘voor’ de organisatie en komen het liefst al in vroeg stadium in contact met hun toekomstige werkgever.

    Benaderen & Binden
    Generatie Y wil zich kunnen identificeren met de organisatie. Een dag uit het leven van een medewerker kan goed werken, evenals het opnemen van een videoboodschap. Het verbinden van de persoon aan de organisatie valt of staat met de manier hoe jij je onboarding regelt. Deze doelgroep is bij uitstek geschikt voor deze manier van binden. Ze vinden het prettig om de sfeer van de organisatie en haar visie al vroegtijdig te kunnen ervaren om zo de verbinding te leggen.

  • Generatie Z | vanaf 2000
    De nieuwste generatie is de groep die eeuwig en altijd verbonden is. Letterlijk. Ze vinden het geen probleem om 24/7 bereikbaar te zijn, maar verwachten die flexibiliteit ook van de werkgever. Daarnaast heeft deze groep meer dan de anderen de behoefte om hun eigen invulling te geven aan projecten. Wat betreft beloning, vinden zij immateriële beloning belangrijker dan ooit.

    Benaderen & Binden
    Sowieso online en heel persoonlijk. Maak gebruik van gepersonaliseerde videoboodschappen. Stel persona’s op voor deze doelgroep en ga nauwkeurig te werk. Laat iemand van hun eigen generatie de content opstellen, zodat ze de juiste taal spreken. Generatie Z wil uitgedaagd worden. Ze hebben een korte concentratieboog, zijn impulsief en doen alles tegelijkertijd. Om kennis te maken met hun toekomstige werkgever werkt onboarding ook voor deze doelgroep heel goed.

Zo zie je maar; waar babyboomers behoefte hebben aan zekerheden, willen de jongste generaties juist het tegenovergestelde. Zij willen flexibiliteit, afwisseling, uitdaging én een zekere mate van saamhorigheid. Het gevoel écht bij een organisatie te horen is eigenlijk van alle generaties. Het is een gevoel van waardering en bijdrage dat voor iedereen belangrijk is. Hoe je daar als werkgever invulling aan geeft bepaal je zelf. Als het maar authentiek is en zeker niet standaard.

Terug naar het overzicht