VodafoneZiggo:'We zijn altijd in gesprek om het beste uit elkaar en de software te halen.'

We zijn nu het hele jaar met elkaar in gesprek

De intensieve samenwerking die zich kenmerkt door kennis, toewijding en vertrouwen.

Loyale klanten zijn eerder uitzondering dan regel in de huidige tijd. Bij Tasper hebben we nog zo’n klant: VodafoneZiggo. Na een prachtige aanbeveling van Hans Bijl, zijn zij op 1 januari 2009 live gegaan met onze software. Tot op de dag van vandaag is er sprake van een intensieve samenwerking. Eentje die zich kenmerkt door kennis, toewijding en vertrouwen. Robin Weusthof is Projectmanager en vast aanspreekpunt voor deze partij. Aan hem dan ook de eer om in gesprek te gaan met Ruud Wijnberg, Payroll Expert bij VodafoneZiggo.

Flexibel over je eigen arbeidsvoorwaarden beslissen!

Vraag een demo aan

Ziggo Vodafone

9.000 medewerkers

Oplossing

Benefit Manager in combinatie met Benefit Shop en PBS

Implementatie

Live sinds 2009

De korte lijnen zijn gebleven, we kunnen snel schakelen

“De flexibiliteit en professionaliteit. Na de verschillende fusies moesten er de nodige aanpassingen doorgevoerd worden en Benefit Plaza moest opnieuw worden ingericht. De fusie met UPC en uiteindelijk de joint venture met Vodafone had ingrijpende gevolgen voor onze salarisadministratie; de onkosten werden via finance betaald en er moesten afspraken gemaakt worden met de belastingdienst. Allemaal zaken waarin zij hebben meegedacht. De hele salarisadministratie is vorig jaar in 4 maanden bij ons in de systemen gezet. Dat doen ze gewoon ‘even’, terwijl een groter bedrijf daar minstens een jaar voor uit zou trekken.”

Lees meer over de Benefit Manager

Wat was voor jullie de aanleiding om flexibele arbeidsvoorwaarden te introduceren bij VodafoneZiggo?

“In die tijd was het nog Ziggo. We waren net ontstaan uit een fusie van een viertal bedrijven: @Home, Casema, Multikabel en Quicknet. Vanwege die fusie moest er een nieuwe cao komen. Hierbij was al snel besloten dat het uitgangspunt keuzevrijheid zou moeten zijn. Mensen moesten zelf kunnen beslissen wat ze met hun eigen geld wilden doen. We waren een van de eerste bedrijven die geen vakantiegeld meer kenden in de traditionele vorm. Toen in 2009 alles conform cao werd geïmplementeerd, werd het vakantiegeld uitbetaald als Benefit Budget. Daarmee konden en kunnen alle medewerkers in Benefit Plaza (de Benefit Manager red.) hun eigen arbeidsvoorwaarden kopen.”

Dat was behoorlijk vooruitstrevend voor die tijd lijkt me?

“Klopt. We waren een van de eersten die het vakantiegeld afschaften en daar een Benefit Budget tegenoverstelden. Daarnaast werden de wettelijke en bovenwettelijke dagen in geld uitgekeerd en werd de jubileumuitkering bovendien afgeschaft om daar vervolgens een percentage voor uit te keren. Eigenlijk werden alle planbare verloven als een percentage opgenomen. Alleen voor overlijden kreeg je nog buitengewoon verlof; de dood valt immers niet te plannen. We hebben gaandeweg zoveel mogelijk artikelen in het systeem gezet, waardoor het voor iedereen mogelijk was om voorwaarden fiscaal uit te ruilen. Binnen de ±25% bestedingsruimte die mogelijk was, kon iedereen eigen keuzes maken.”

'Medewerkers kunnen kosten en overuren zelf opvoeren'

Hoe zijn jullie bij tasper terecht gekomen?

“Hans Bijl heeft het Benefit Budget geïntroduceerd bij Ziggo. Hij kwam van Ordina, die al klant was bij Tasper. De flexibele arbeidsvoorwaarden waren toen net in opkomst en er waren nog niet veel aanbieders op de markt. De positieve ervaringen van Hans hebben ertoe geleid dat wij met Tasper om tafel zijn gegaan. Vrijwel alles wat wettelijk mogelijk is, zit nu in ons pakket. Dat was en is voor ons echt een pré. ”

Robin vult hierop aan: “Naast de Benefit Shop, waar de flexibele arbeidsvoorwaarden gekozen kunnen worden, zijn er nog twee modules beschikbaar. Kostendeclaraties en urendeclaraties. Hierin kunnen medewerkers kosten en uren opvoeren in de Benefit Plaza. Bijvoorbeeld een etentje met collega’s of gewerkte overuren. Het systeem is daardoor allesomvattend en biedt een goed overzicht waar de medewerkers recht op hebben.”

Wat heb je in de afgelopen jaren zien veranderen?

“Op het gebied van arbeidsvoorwaarden hebben wij, als de mogelijkheid zich voordeed, zaken uitgeruild. Een goed voorbeeld hiervan is de werkkostenregeling. Als wij de keuze hebben om het naar de fiscus te brengen of aan de medewerkers te geven, kiezen we natuurlijk voor die laatste optie.”

“Wat de samenwerking met Tasper betreft zijn we echt gegroeid. In het begin was het behoorlijk vrijblijvend qua aanpassingen en oplevering. Robin kan zich deze begintijd ook nog heel goed herinneren: “Het was echt ‘oude jongens krentenbrood’. Ik kon Ruud bij wijze van spreken in het weekend bellen om te vragen of er nog wat moest gebeuren. Dat is wel echt verleden tijd. Ziggo heeft dat geprofessionaliseerd en wij zijn daarin meegegroeid. Er worden nu afspraken gemaakt en er wordt ook projectmatig gewerkt; dit moet er gebeuren en dan moet het opgeleverd worden. We zijn nu het hele jaar met elkaar in gesprek, terwijl we vroeger meer redeneerden vanuit de verschillende maatwerkonderdelen.” Ruud vult aan: “Toen we starten, hadden we zo’n 2500 medewerkers in de Benefit Plaza, inmiddels hebben we meer dan 7000 medewerkers die er gebruik van maken. Dan is het ook nodig om verder te professionaliseren. We zijn er beiden sterker uitgekomen. We weten wat we aan elkaar hebben. De korte lijnen zijn gebleven, waardoor we nog steeds snel kunnen schakelen wanneer er issues zijn. Dat is fijn.”

vraag een demo aan