‘Waar ik werk’ is kinderlijk eenvoudig!

Gemeente Helmond is sinds de invoering van het IKB in 2017 klant van Tasper. Nu er eind 2020 weer een nieuwe regeling werd afgekondigd, namelijk het stopzetten van de vaste reiskostenvergoeding, klopten zij wederom aan bij Tasper. Dit keer voor de gloednieuwe module ‘waar ik werk’. Als projectmanager AOG bij de Gemeente Helmond was het regelen van een nieuwe registratiemethode de verantwoordelijkheid van Jaimy Koster. Hoog tijd om bij te praten met hem.

Waarom deze de ‘waar ik werk’ module?

“Het is een combinatie van ‘moeten’ en ‘willen’. Toen in 2020 bekend werd dat de vaste reiskostenvergoeding afgeschaft zou worden, waren we niet meteen in paniek. Gemeente Helmond verstrekt officieel namelijk geen vaste reiskostenvergoeding. Wat we wel altijd hebben gedaan is onze medewerkers de mogelijkheid bieden om de reiskosten fiscaal uit te ruilen. Zo hebben ze er wel financieel voordeel van.
Toen duidelijk werd dat een en ander ging veranderen werden we toch aan het denken gezet. De toekomst zou inhouden: meer thuiswerken, minder reiskosten en verplichte registratie. Om het voor iedereen werkbaar te houden zijn we op zoek gegaan naar een systeem dat simpel, maar doeltreffend is. Dat bleek de ‘waar ik werk’ module van Tasper te zijn.”

In hoeverre voldoet het aan de verwachting van ‘simpel en doeltreffend’?

“Daar voldoet het perfect aan. De module zelf is kinderlijk eenvoudig. Je klikt aan wanneer je op kantoor bent geweest en geeft akkoord. Het systeem berekent vervolgens zelf het belastingvoordeel en plaatst dat bedrag in de Benefit Shop. Medewerkers hebben een duidelijk overzicht van de reisdagen en ook voor de belastingdienst is onze registratie hierdoor 100% waterdicht.”

Hoe bevalt het de medewerkers?

“Goed. Ook zij vinden het makkelijk en snel. Hier en daar hoor ik nog wat vragen over ‘weer een registratie’, maar dat hadden we sowieso moeten doen. Zelf merk ik nog wel dat het invoeren, door het vele thuiswerken, niet meer zo in mijn systeem zit. Je moet er dus nog wel zelf even aan denken om het te registreren. Anderzijds: als ik er vandaag achter kom dat ik in januari toch 2 dagen op kantoor ben geweest, kan ik dat achteraf nog registreren. Dus ja; ik ben echt tevreden.”

En de samenwerking met Tasper?

“Die is wederom goed geweest. Wij hebben relatief laat bedacht dat we toch wilden registeren op declaratiebasis. Dat was rond oktober, november. Zij hebben uiteindelijk heel snel kunnen schakelen, want per 2 januari 2021 waren we live. Ook in de samenwerking met ons andere systeem hebben zij de communicatie goed opengehouden. Wat kan ik er meer over zeggen: ik ben positief.”

Geplaastst in Blog
vraag een demo aan