Een airco voor elke medewerker; waarom eigenlijk niet?!

Thuiswerken. Wij hebben er de afgelopen tijd héél veel over nagedacht, gesproken en zaken in praktijk getoetst. Want: hoe werkt dat nou het beste? En is iedereen eigenlijk wel geschikt om productief te zijn thuis? Tijdens onze zoektocht naar een optimale indeling van de thuiswerkdag, raakten we in contact met Mirjam van der Kooij. Als ergonoom, arbeids- en organisatiedeskundige en oprichtster van ErgoVisie heeft zij dagelijks te maken met arbeidsomstandigheden. Zij wist ons dan ook haarfijn uit te leggen hoe het écht zit.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; is thuiswerken voor iedereen een optie?
“Nee absoluut niet. Ieder persoon is verschillend en heeft andere behoeften en omstandigheden. Bedrijven moeten hun beleid daarop aanpassen. Je kunt niet plat zeggen ‘iedereen moet 3 dagen thuiswerken en mag 2 dagen op kantoor werken.’ Dat kan wel een algemene stelregel zijn, maar uiteindelijk zul je deze op individueel niveau in moeten richten.

“Thuiswerken is meer dan werken alleen.”

Thuiswerken is meer dan werken alleen. Het is een combinatie van de inrichting, de organisatie van het werk, maar ook de psychosociale belasting. Tijdens de video-calls gaf een van de medewerkers bijvoorbeeld aan liever weer terug te gaan naar kantoor. De hele dag in en om huis zijn was duidelijk niet aan hem besteed. Iemand anders was zó klein behuisd dat een bureau plaatsen niet mogelijk is. Dat kun je oplossen door deze medewerkers voorrang te geven op een kantoorplek. Een ander vond het thuiswerken heerlijk, maar had nogal veel last van geluidsoverlast tijdens telefoongesprekken. Hij had er geen idee van dat er headsets verkrijgbaar zijn die geluid filteren, maar dat zou alle ongemakken oplossen.

In praktijk zie ik dat mensen uit de buitendienst het vaak meer gewend zijn, maar dat deze mensen ook veel meer behoefte hebben aan menselijk contact. Terwijl medewerkers die geconcentreerd hun werk willen doen juist heel goed gedijen bij thuiswerken. Mits de omstandigheden optimaal zijn natuurlijk. Uiteindelijk gaat het erom dat je de medewerker centraal stelt. Dat doen ze bij Tasper op een zeer vooruitstrevende manier.”

Waar blijkt dat uit?
“Uit alles blijkt dat Rodney het beste voor zijn medewerkers wil. Tijdens de eindevaluatie gaf ik bijvoorbeeld aan dat veel medewerkers voortdurend meer werken. Eerder waren ze gewend om 8 uur in de auto te stappen en om 18 uur thuis te zijn. Nu zitten ze diezelfde tijd achter de computer. Daar schrok hij van. Zijn eerste reactie was dan ook: ‘dat is niet de bedoeling! Ze moeten die extra tijd gebruiken om lekker te sporten, te leren of wat meer tijd voor zichzelf te hebben.’ Als je daar zo oprecht in bent, dan doe je het echt goed.

“18 medewerkers wil niet automatisch zeggen: 18 volledig nieuwe werkplekken. Soms gaat het om kleine aanvullingen, zoals een toetsenbord en een muis.”

Een ander aspect waar dit duidelijk uit blijkt, is dat Tasper bereid is om bijna alle middelen aan te schaffen die nodig zijn voor een goede thuiswerkplek. Voor elke medewerker is een boodschappenlijstje gemaakt om te kijken wat er uiteindelijk nodig is. De meeste werkgevers zijn een beetje huiverig als ik met zo’n lijst aan kom zetten. Want zij denken dat 18 medewerkers ook betekend dat zij 18x een volwaardige werkplek aan moeten schaffen. Dat is echt een misvatting. Veel mensen zijn al gewend om af en toe thuis te werken en hebben bijvoorbeeld al een goede stoel, een extra scherm of een koptelefoon die al het omgevingsgeluid reduceert. Ze hebben alleen maar aanvulling nodig. Tasper gaat deze aanvullingen aanbieden binnen hun Benefit Shop. Medewerkers kunnen keuze maken uit verschillende stoelen, bureaus en accessoires. Dat ze daarnaast ook elke medewerker een airco geven, is in Nederland echt uitzonderlijk te noemen. Zelfs ik ben verrast!”

De afgelopen tijd zijn er ook veel bedrijven geweest die een budget verstrekten om de thuiswerkplek in te richten. Is dat aan te raden?
“Ik adviseer bedrijven altijd om dit niet te doen. Je hebt namelijk geen enkele invloed op wat er wordt aangeschaft en dat is gewoon ontzettend zonde. De ene medewerker zal het daadwerkelijk tot op de cent gebruiken, maar een ander zal het misschien bij de zomervakantie stoppen. Dat kun je natuurlijk ondervangen door declaratie van bonnetjes, maar dan ben je er nog niet helemaal. Aanschaf van de verkeerde spullen is een mooi voorbeeld. Veel mensen kopen voor een thuiswerkplek zo’n leren directiestoel. Dat zit ook fijn. Tijdens een telefoongesprek. Het biedt alleen niet de ondersteuning die je nodig hebt tijdens een dag werken. Uiteindelijk ben je als bedrijf dus beter af om enkele opties aan te bieden en medewerkers daarin een keuze te laten maken.”

“Je kunt je kop in het zand steken en er niets aan doen, maar dat getuigt van kortetermijnvisie. Uiteindelijk heb je daar jezelf vooral mee.”

Ben je als werkgever eigenlijk verplicht om een goede thuiswerkplek aan te bieden?
“Dat ligt eraan. Als je beleid is dat medewerkers thuis mogen of moeten werken, dan ben je ook verantwoordelijk om daar een goede werkplek in te richten. Ben je eigenlijk niet vóór thuiswerken, maar komt het weleens voor. Of maakt de medewerker zelf die keuze zonder een officieel akkoord, dan ben je officieel niet verplicht.

Als je als werkgever je kop in het zand steekt, getuigt dat naar mijn idee van een kortetermijnvisie. Uiteindelijk gaat het om het welzijn van je medewerkers en als je weet dat de werkplek thuis niet goed is, zal je daar uiteindelijk de rekening van krijgen. In de vorm van verzuim of slecht gemotiveerde medewerkers.”

Wat zijn de meest voorkomende klachten?
“Nek-, schouder-, arm- en rugklachten. En oog en hoofdpijnklachten. Onlangs presenteerde de NOS een item over de overvolle wachtkamers van de fysiotherapeuten als gevolg van corona-thuiswerkers. Interessant als je het mij vraagt. We zijn immers al 10 weken thuis aan het werk, maar de meerderheid ziet het nog steeds als een tijdelijke overbrugging.”

Heb je tips om klachten te voorkomen?
“Uiteraard! Heb je veel last van hoofdpijn? Probeer dan wat vaker bij je scherm weg te gaan. Krijg je tussendoor telefoon; draai je stoel om en staar uit het raam. Op kantoor heb je besprekingen met collega’s, een loopje naar het koffieapparaat etc. Thuis zit je met gemak de hele dag achter je schermen. Je ogen spannen zich tot een uiterste, wat leidt tot hoofdpijn.
Last van je schouders en nek, omdat je ingespannen op je toetsenbord bezig bent geweest? Laat je armen even lekker hangen of ga wapperen. Rek en strek even of maak een klein ommetje. Een andere manier om klachten te voorkomen én tegelijkertijd effectief bezig te zijn: ga een klusje in het huishouden doen. Vouw de was op, ruim de vaatwasser uit, stofzuig de woonkamer. Je gebruikt even andere spieren, bent in beweging en je ogen kunnen ook direct herstellen. Oh, en je brein trouwens ook. Even lekker niets aan je hoofd.”

Is dat niet raar om te doen? Je wordt toch niet betaald om je huis te poetsen?
“Juist niet. Dat is het stigma wat kleeft aan thuiswerken; medewerkers zouden niet productief zijn. Echt onzin als je het mij vraagt. Thuiswerkers zijn over het algemeen loyaal, flexibel en buitengewoon productief. Het is lichamelijk gezien niet alleen goed om even wat anders tussendoor te doen, maar het werkt ook heel goed voor de balans en focus. Doordat je bepaalde ‘moetjes’ gedurende de dag doet, blijft er ruimte over om je te focussen op het werk wat verzet moet worden.”

Welke tips zou je werkgevers mee willen geven?

  1. Investeer in een gezonde thuiswerkplek.
  2. Stel een checklist op om de thuiswerkplek door de medewerker te laten beoordelen.
    (heb je een goede stoel, werkt de wifi goed genoeg, kun je je goed concentreren, hoe zijn de afspraken over bereikbaarheid, krijg je ondersteuning van je leidinggevende etc.)
  3. Bekijk de situatie per individu en stel een plan op.

vraag een demo aan