Een nieuw normaal; hoe bedenk je het?

Afgelopen week kondigde Tasper hun new way of working aan. Een logisch vervolg op hoe ze al met elkaar werkten gedurende de corona tijd. Toch zijn ze bij het bedenken van de nieuwe werkwijze niet over één nacht ijs gegaan. In gesprek met eigenaar Rodney Schwartz over ‘de weg naar een nieuw normaal’.

Hoe zijn jullie tot a new way of working gekomen?
“De eerste hersenspinsels ontstonden vrijwel meteen na de persconferentie van 12 maart, waarin iedereen werd opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken. Daar hebben wij natuurlijk ook gehoor aan gegeven. In de eerste paar weken denk je nog ‘dit duurt een paar weken en straks is alles weer normaal’. Tot het allemaal veel langer duurt en je steeds meer signalen van je medewerkers ontvangt.”

Hoe bedoel je dat?
“Er ontstonden steeds meer gesprekken over wat ze wél fijn vonden aan de hele situatie. Bijvoorbeeld de effectieve vergaderingen, geen reistijd, productiviteit en de mogelijkheid om de dag in te delen zoals het hun uitkomt. Aan de andere kant gaf iedereen aan dat ze hun collega’s toch ook wel misten. Het ongedwongen praatje, even niet werken, inspiratie en afwisseling van omgeving. Het persoonlijke aspect dus.”

Was dat voor jullie het moment om na te denken over een nieuwe werkwijze?
“Ja en nee. Wij denken sowieso graag in kansen. Dat hebben we altijd gedaan. Alleen op dit moment worden we extreem met onze neus op de feiten gedrukt. Er wordt nog steeds gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken. Dat is voor ons de aanleiding geweest om na te denken over een manier waar iedereen beter van zou worden.”

Is dat de basis geweest? Een manier waar iedereen voordeel van zou hebben?
“Ja. Het is niet des Tasper om medewerkers in te zetten voor een doel dat alleen jezelf dient. We willen er allemaal op vooruit gaan. Dat hebben we ook voor ogen gehouden. Na gesprekken met het team is besloten om als vuistregel 3 dagen thuis, 2 dagen op kantoor aan te houden. Uiteraard is dit per individu verschillend. Zo zullen sommige mensen het prettig vinden om alle dagen op kantoor te komen: be my guest. Wil je liever 4 dagen thuiswerken? Ook prima. Daar zijn we heel flexibel in. En dat willen we ook blijven. Het plan is niet in beton gegoten, het is onderhevig aan persoonlijke smaak.”

Ik heb gelezen dat je het plan kostenneutraal door kunt voeren. Wil je dat uitleggen?
“Natuurlijk: als er meer thuis wordt gewerkt, zal het aantal declaraties voor woon-werk verkeer afnemen. Dat is een ‘win’. Het geld dat daarmee vrijkomt zetten we in, om andere zaken mee te financieren. Zo hebben we bijvoorbeeld een afspraak met een ergonoom die via video de thuiswerkplek van elke medewerker beoordeelt. En geven we elke medewerker een e-learning abonnement om leren & ontwikkelen te bevorderen. Denk groots en houd rekening met ‘what if’ scenario’s.

Een mooi voorbeeld hierin vind ik het nieuwsbericht van Google dat enige tijd geleden naar buiten kwam. Zij gaven elke medewerker € 1000,- voor het inrichten van een thuiswerkplek. Dat vinden veel mensen een fantastische oplossing. Op het eerste gezicht is het ook heel tof, maar het is niet structureel. Bovendien weet je 100% zeker dat het je meer geld gaat kosten. “

Zou jij dat anders aanpakken?
“Absoluut. Dat hebben wij ook gedaan. We hebben gekeken naar het volledige ‘speelveld’ en naar alle onderdelen afzonderlijk. Neem als voorbeeld de reiskosten, dat is geld dat bij de loonkosten zit. Die kosten kan ik op dit moment verlagen, maar tegelijkertijd terug laten vloeien naar mijn medewerkers.”

Leg uit…
“Binnen onze Benefit Shop kan iedereen zelf kiezen waar zij het geld aan uitgeven. Dat zal voor de een resulteren in een nieuwe bureaustoel, of een opleiding naar keuze, terwijl de ander liever extra salaris heeft. Zolang zij er plezier van hebben, vind ik het prima.”

Duidelijk verhaal. Denk jij er ook over na om het roer helemaal om te gooien? Rodney heeft alvast 3 tips voor een goed fundament.

  1. Luister naar je medewerkers en inventariseer hun behoeften en wensen ten aanzien van het nieuwe werken.
  2. Focus je niet op één aspect, maar bekijk je plan vanuit een breed perspectief. Werk de verschillende ‘what if’ scenario’s uit, voordat je het plan concreet maakt.
  3. Giet je plan niet in beton. Implementeer het en bekijk van maand tot maand hoe de reacties zijn. Moet het bijgeschaafd worden? Doe dit dan. Het is en blijft mensenwerk. Letterlijk en figuurlijk.
vraag een demo aan