Tijd om in actie te komen: dit zijn dé pijlers voor een succesvolle Employee Experience.

Employee Experience. Er wordt heel veel over gezegd én geschreven. Dat doen wij ook al een tijdje. Waarschijnlijk krijgen wij om die reden regelmatig vragen van klanten die er ‘iets over gehoord of gelezen hebben’ en graag onze deskundige mening willen. Al deze mensen geven wij hetzelfde, eenvoudige advies: Employee Experience dóe je. Je verdiept je in wat jouw mensen echt willen en past daar waar mogelijk je organisatiecultuur op aan. Dus niet: een pingpongtafel en hangmatten, omdat het bij Coolblue zo tof is (niks ten nadele van Coolblue), maar kijken wat het is waar jouw mensen blij van worden. Niet willen controleren, maar willen inspireren. Klinkt easy? Is het ook!

Wie zicht heeft verdiept in de Employee Experience weet dat één ding heel belangrijk is: de basis. Het fundament moet in orde zijn. Dat lijkt makkelijk, door het bieden van een marktconform salaris (of liever nog wat meer), het inrichten van goede HR processen en een fijne werkplek. Zo bekeken lijkt er inderdaad niets lastigs aan. Toch zien wij het in praktijk nog dagelijks fout gaan. Nieuwe medewerkers worden met alle egards binnengehaald om ze vervolgens binnen afzienbare tijd weer in het keurslijf te proppen. Weg inspiratie. Weg vertrouwen. Hallo controle en hallo vacaturesite. 

Wil je meer uit je organisatie en je medewerkers halen? Bekijk dan elk van de 8 pijlers, waar de Employee Experience door wordt beïnvloed, eens afzonderlijk

  1. Beloning
    Is de manier waarop we belonen eerlijk, transparant en gebaseerd op de waarde die een medewerker toevoegt? Wanneer de basisbeloning op orde is, kan er een beloningssysteem worden ontwikkeld die de visie van de organisatie uitdraagt.

  2. Werkinhoud
    Wanneer een medewerker weet wat er wordt verwacht, kan ook hier een transitie worden gemaakt. Heeft de medewerker voldoende uitdaging in het werk? Is er ruimte om met ideeën te komen? Is er voldoende afwisseling? Heeft de medewerker het gevoel bij te dragen aan een groter geheel? Kortom: je kan aan je medewerker vragen om dag in dag uit ‘gewoon zijn werk te doen’ of je maakt maximaal gebruik van de inzichten, ervaringen en creativiteit die je medewerker inbrengt. It’s up to you.

  3. Team
    Mensen zijn sociale dieren. Zonder interacties zijn we nergens. Door samen te werken, elkaar te vertrouwen en te stimuleren kunnen we tot ongekende hoogte stijgen. Binnen onze organisatie zullen we omgevingen moeten creëren waarin samenwerking niet alleen mogelijk is, maar zelfs logisch is.

  4. Vrijheid & flexibiliteit
    Vertrouwen speelt ook een belangrijke rol bij de vraag waar en wanneer het werk wordt gedaan. Traditioneel vanaf kantoor tussen 8.00 en 17.00 uur of toch liever vanuit een zelfgekozen plek op een eigen moment. Wanneer je weet welke waarde je medewerker toevoegt aan de organisatie is de controle op plaats en tijd ondergeschikt.

  5. Leiderschap
    Binnen een inspirerende omgeving is het belangrijk om op een andere manier naar leiderschap te kijken. De traditionele manier van het managen van mensen zal plaatsmaken voor coachend leiderschap. De medewerker staat centraal en de leider staat langs de zijlijn om alles in het werk te stellen voor een maximaal resultaat. Alles valt of staat met vertrouwen. Het vertrouwen om met kop & schouders boven iedereen uit te stijgen of juist keihard op je bek te gaan.

  6. Hulpmiddelen
    Medewerkers moeten in de basis kunnen vertrouwen op de juiste middelen. Maar er is meer. Is de organisatie bereid om andere hulpmiddelen te bieden wanneer medewerkers hier expliciet om vragen? Luisteren we naar onze medewerkers als ze aangeven dat wijzigingen kunnen zorgen voor meer effect of houden we vast aan tradities? Zijn HR-processen erop gericht om het leven van de medewerker makkelijker te maken of zijn ze er om de administratie sluitend te krijgen.

  7. Werkomgeving
    Nieuwe manieren van werken stellen andere eisen aan de omgeving waarbinnen we werken. Enerzijds willen we de waarden van de organisatie naar voren laten komen. Anderzijds vraagt de omgeving om flexibiliteit. De ene dag willen we ons namelijk rustig kunnen concentreren op een document, terwijl we de andere dag moeten samenwerken om een deadline te halen. Dit vraagt om een andere manier van werken en van de werkplekken. Zoveel is duidelijk.

  8. Ontwikkeling & opleiding
    Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, zoals bijvoorbeeld externe trainingen en opleidingen, coaching en interne ontwikkelingsprogramma’s? En zijn deze ontwikkelingsmogelijkheden gericht op de behoeftes van de medewerkers? Deze zaken dragen bij aan de groei van medewerkers én organisatie als geheel.

Benieuwd waar jij en je organisatie het verschil mee kunnen maken? Wij helpen je graag verder bij het vinden van jouw fundament.

vraag een demo aan