3 tips voor een succesvol PBS

Als UX Designer bij Tasper is het elke keer weer een uitdaging om een ontwerp te maken dat toegankelijk, gemakkelijk in gebruik én begrijpelijk is. Dat zijn belangrijke aspecten wanneer je jouw arbeidsvoorwaarden wilt communiceren via een Personal Benefits Statement. In dit artikel geef ik je 3 tips om deze belangrijke informatie aan je medewerkers over te brengen op een gebruiksvriendelijk en visueel aantrekkelijke manier. Wedden dat dit bijdraagt aan de tevredenheid en waardering van je medewerkers.  

Meer inzicht = meer waardering
Veel medewerkers zijn niet goed op de hoogte van de waarde van het complete beloningspakket. In veel gevallen is er sprake van ‘verkapt loon’, maar weet je medewerker dat wel? Uit ervaring blijkt dat dit niet het geval is. Jammer en onnodig. Het levert namelijk teleurstelling op bij medewerkers (ik krijg niet genoeg) en bij werkgevers (ze waarderen mijn beloning niet). Met een Personal Benefits Statement kun je mensen inzicht geven in de volledige waarde van hun beloningspakket. Dus ook over ‘verborgen’ werkgeversbijdragen zoals zorgverzekering, opleidingen, lease auto en andere declaraties. Meer inzicht leidt tot meer waardering. En happy people, ook niet onbelangrijk.

Tip 1: Maak het aantrekkelijk!
‘Het oog wil ook wat’ past niet alleen binnen de dating scene. Presenteer de waarde van je beloningspakket aantrekkelijk.

Niet: opsommen van ‘saaie’ financiële informatie om de samenstelling en waarde van het beloningspakket te tonen.

Wel: begrijpelijke taal, een logische informatiestroom en ondersteunende illustraties helpen het PBS tot leven te brengen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een taartdiagram om te illustreren uit welke bedragen het beloningspakket bestaat. Hierbij kunnen ook de werkgeversbijdrage aan het pensioen of bijdragen van aandelenregelingen getoond worden. Dit soort illustraties zijn overzichtelijk en krachtig.

Tip 2: Voeg waarde toe!
De presentatie is belangrijk, maar waardevolle inhoud natuurlijk ook. Naast de persoonlijke details van het beloningspakket, is het PBS ook een goede tool om medewerkers te informeren over andere arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan opleidingen of IT-declaraties. Wil je proactief communiceren en hierdoor extra waarde toevoegen? Dan doe je er goed aan om ook arbeidsvoorwaarden te tonen waar de medewerker nog geen gebruik van heeft gemaakt, maar die wel mogelijk zijn.

Tip 3: Maak het 24/7 beschikbaar!
Met de huidige beschikbare technologie is het PBS 24/7 beschikbaar. Het PBS van nu is een toegankelijk online beloningsportaal met up-to-date informatie. Het kan op zichzelf staan of bijvoorbeeld als onderdeel van een portaal voor flexibele arbeidsvoorwaarden. Door regelmatige updates aan te bieden, worden medewerkers direct geïnformeerd over wijzigingen in hun arbeidsvoorwaarden en is er een mogelijkheid om hen actief te informeren over de voordelen in hun arbeidsvoorwaardenpakket.

vraag een demo aan