Zoeken naar arbeidsvoorwaarden die een band scheppen!

arbeidsvoorwaarden VSD

Een paar jaar geleden hoorde hij voor het eerst van Tasper. Toen dacht hij al: interessant. Ze hadden echter nog vrij jong personeel, die totaal niet bezig waren met arbeidsvoorwaarden. Zelf waren ze dat trouwens ook niet. Het werk liep lekker door, de mensen waren tevreden; what’s not to like?

Twee jaar geleden stak het onderwerp arbeidsvoorwaarden tóch weer de kop op. Want: medewerkers met meer werk- en levenservaring, die van grote organisatie mét arbeidsvoorwaarden afkwamen. “We kwamen in een stroomversnelling, waardoor de kennis van Tasper ineens toch van pas kwam. En ik moet zeggen: interessant was het zeker!” Dat is te begrijpen; VerzuimService Desk was de eerste onderneming die deelnam aan de MKB-pilot. Rodney Schwartz in gesprek met Albert van Mildert, over keurslijven versus blanco canvas. En ja; natuurlijk gaat dit over arbeidsvoorwaarden.

Wat was voor jullie de belangrijkste trigger om nu wel aan de slag te gaan met arbeidsvoorwaarden?
“Het team vroeg erom. Onze mensen kwamen steeds vaker met vragen over pensioen en arbeidsvoorwaarden. Regelmatig moesten we ‘iets’ op papier zetten, waardoor we het punt bereikten om nu écht aan de slag te gaan. Alleen: hoe doe je zoiets? Nu het staat, lijkt het simpel. Ik weet wel beter.”

Hoeveel mensen hebben jullie in dienst?
“In dienst of op de loonlijst? Op de loonlijst: vier. De groep van vaste freelancers, met wie we samenwerken, is echter veel groter. Voor hen gelden de arbeidsvoorwaarden natuurlijk niet, maar we konden zo wel goed kijken wat de markt vraagt. Op bepaalde vlakken confronterend, want we bleken te karig met bepaalde voorwaarden. Anderzijds was het echt een eye-opener om te zien dat mensen zich tóch aan ons wilden verbinden om andere redenen dan geld alleen.”

Zoals?
“Ze willen met of bij ons werken om de visie die we hebben en uitdragen. Dat we écht voor de mensen gaan en klanten niet tot een ‘nummertje’ maken. Persoonlijk contact in combinatie met het zelfsturend vermogen is echt onze drijfveer. Dat vakspecialisten dit waardevol vinden, is voor ons een bevestiging dat we het goed doen. En vooral zo door moeten gaan.”

Klopt. Tijdens de kennismaking merkte ik jullie liefde voor het vak op. Daar zat ook direct de klik tussen ons. Zelf ben ik ook nooit voor het grote geld gegaan, maar heb ik gebouwd vanuit kennis en de overtuiging dat iets beter kan.
“Precies! Dat is waar wij ook voor willen gaan. En we willen dus ook mensen aan ons binden die vanuit dezelfde overtuiging werken. Dat kwam heel mooi uit de visie sessie die we gehouden hebben. Audrey & ik waren verrast, hoe goed Anke en jij hebben geluisterd en het op schrift hebben gezet. Echt: complimenten.”

Tasper en VSD in gesprek over de samenwerking die tot de perfecte set arbeidsvoorwaarden zou leiden.

Dank! Hoe zijn jullie vanuit die visie sessie tot een set arbeidsvoorwaarden gekomen?
“Met behulp van jullie. Door te werken vanuit visie, naar beleid, kom je vervolgens tot de regelingen. Door ons aan die drie stappen vast te houden, werd het ineens makkelijker om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. En om te bedenken waar het nu echt om gaat. Uiteindelijk hebben we vooral gekozen voor zaken die echt passen bij ons en bij de manier hoe wij VSD zien. We hebben geen blanco sheet, zoals we vooraf voor ogen hadden. We hebben echter ook geen strak keurslijf, waarin alles tot op de komma geregeld is. Uiteindelijk is het een VSD-blauw canvas geworden met een paar stevige lijnen. Precies goed dus. En hopelijk steady genoeg voor de komende 20 jaar.”

20 jaar is wel een uitdaging, maar de komende tijd staan jullie er zeer zeker goed voor. En wat belangrijker is; je denkt en communiceert nu vanuit een heel ander gevoel over je arbeidsvoorwaarden. Want wat jullie eerst vooral zagen als ‘noodzakelijk kwaad’, is het nu een set voorwaarden geworden die jullie manier van ‘loon naar werken’ representeert. Arbeidsvoorwaarden heten niet voor niets zo; het zijn de voorwaarden waaronder je arbeid verricht. En dat hebben jullie nu heel goed in kaart gebracht. Er staat nu iets, dat jullie allemaal prima begrijpen en waar je invloed op uit kunt oefenen. Je kunt het organisch aanpassen aan de veranderingen binnen je organisatie.
“Ja, als je het zo zegt: het is echt een kwestie van opnieuw opvoeden. Wij hadden daar wel wat ondersteuning bij nodig. Het resultaat lijkt simpel en eenvoudig. Maar juist om daar te komen, is zó lastig! We zijn heel blij met de ondersteuning van Tasper om alles terug te brengen tot eenvoud. Maar ook door jullie suggesties voor beloningsmogelijkheden. Wat past wel en wat juist niet? Dat was voor ons heel waardevol, omdat het zo ver van ons afstond. Neem als voorbeeld het bepalen van het budget. Wij hadden daar echt nooit over nagedacht, maar uiteindelijk bleek het niet zo lastig.”  

Nee, ook hier is visie eigenlijk leading. Jullie vragen veel van je mensen, maar vinden voldoende momenten om weer op te laden ook heel belangrijk. Het ‘work hard, play hard’ principe. Dat vraagt om andere keuzemogelijkheden. Een voorbeeld hiervan is dat medewerkers hun verlof niet onbeperkt mogen verkopen. Rust is belangrijk.
“Inderdaad. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om 20 wettelijke vakantiedagen te geven. De bovenwettelijke dagen, vakantiegeld en een stukje WKR zijn omgezet in een budget. Hiermee kunnen ze verlofdagen terugkopen, maar ook gezondheid, kinderopvang of scholing aankopen. Leuk detail is dat we ook een vakje ‘overig’ hebben opgenomen. Hiermee kunnen ze zelf aangeven wat ze graag zouden willen. Bijvoorbeeld een dagje weg. Naast aankopen, kunnen ze ook sparen of alles bij het oude laten. Alles wat ze krijgen wordt visueel inzichtelijk gemaakt (PBS) en in de shop (Benefit Shop) kunnen ze maandelijks hun keuze doorgeven.“

Ben je blij met de uitkomsten van deze pilot?
“Ja! Ik word er zelf heel blij van. En de medewerkers ook. Zij vinden het heel fijn dat er eindelijk duidelijkheid komt wat betreft arbeidsvoorwaarden. Voor mij persoonlijk zijn het wel meer handelingen, omdat ik de mutaties handmatig door moet voeren. Maar als ik zie welke stap we als bedrijf hebben gemaakt, krijg ik ineens een heel volwassen gevoel.”

Zoals ik zelf al eerder zei, heb ik deze pilot als heel waardevol ervaren. Bij MKB kun je vaak nog echt creatief vanuit een visie werken. Daarnaast hadden wij direct een klik, waardoor het samenwerken heel relaxed ging. Hoe heb jij het ervaren?
“Top natuurlijk! Dat heeft alles te maken met de mazzel die wij hadden om met jou samen te mogen werken. Je weet als geen ander hoe alles in elkaar steekt en welke gevolgen onze keuzes hebben. Al moet ik zeggen dat Anke ook echt heel goed is in wat zij doet. Ze wist feilloos de vertaalslag te maken en heeft ons vervolgens echt aan de hand genomen. Nadat het inhoudelijke deel ten einde kwam, was er een naadloze overdracht naar de support afdeling. Ik ben heel erg blij dat we deze kans met beide handen hebben aangegrepen!”

Geplaastst in Blog
vraag een demo aan